باب:
أي الإسلام
أفضل.
5. İslâm'ın (Müslümanların) Hangisi En Faziletlidir?
حدثنا
سعيد بن يحيى
بن سعيد
القرشي قال:
حدثنا أبي
قال: حدثنا
أبو بردة بن
عبد الله بن
أبي بردة، عن
أبي بردة، عن
أبي موسى رضي
الله عنه قال:
قالوا:
(يا رسول
الله، أي
الإسلام
أفضل؟ قال: (من
سلم المسلمون
من لسانه ويده).
[-11-] Ebu Musa el-Eş’ari r.a. şöyle demiştir: "Ya Resulallah,
müslümanlar’ın hangisi faziletlidir?" diye sordular "Müslümanlar; dilinden
elinden selamette kalandır." cevabını verdiler.
AÇIKLAMA: İslâm'ın hangisi en faziletlidir?"
sorusundaki "İslâm" kelimesi ile Müslümanlar kasdedilmiştir.
Müslim'de yer alan "Müslümanların hangisi en faziletlidir?"
şeklindeki rivayet de bunu desteklemektedir. Her iki rivayetten çıkan ortak anlam
şudur: Müslümanın en üstün olması, belirtilen özelliğe sahip olması ile
mümkündür. Bu görüş, İslâm'ın hangi özelliği daha faziletlidir?"
şeklindeki yorumdan daha evlâdır. Bu görüşte olanlar şu soruya da cevap
vermelidir: "Hz. Peygamber'e özelliklerden sorulduğu halde o, özelliğe
sahip olan kişiden bahsederek cevap verdi. Bunun hikmeti nedir?" Bu
soruya şöyle cevap verilebilir: "Sana neyi infak edeceklerini soruyorlar.
De ki her ne infak ederseniz ana-babalar ve akrabalarınız içindir..[Bakara 215]
Bu âyette ifade edildiği gibi Hz. Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem)’e
harcanacak şey sorulduğu halde, Allah bu soruya harcamanın kimlere yapılacağını
belirterek cevap vermiştir. Ancak hadis - "Hangi Müslüman daha
faziletlidir?" şeklinde anlaşılırsa bir yoruma gerek olmaksızın Hz.
Peygamber'in verdiği cevap soruya uygun
düşmüş olur. Bazı Müslümanların islâm'a ilişkin özellikleri diğer bazılarından
daha üstün olduğu için Buhârînin imanın arttığı ve eksildiğini ispatlama amacı
da böylece gerçekleşmiş olmaktadır. Bu ve önceki hadis, bunlardan önceki iki
hadiste yer alan imanın şubeleri ifâdesine uymuş olmaktadır. Çünkü Buhârî'ye
göre iman ve İslâm eş anlamlıdır.